VALERIO PICCIONI (DISEGNATORE - CARTOONIST)
Da bambino mi divertivo a copiare i fumetti e amavo leggere le avventure di Ken Parker, un mitico personaggio western.
Ricordo che aspettavo con ansia il turno per poter leggere le
avventure Capitan America, dopo mio
fratello maggiore.
Ho iniziato il percorso da disegnatore nel 1992, dopo aver sottoposto alcune prove a Giancarlo Caracuzzo della Scuola Romana del Fumetto, fu così che ottenni due storie per Intrepido.
Nel 1995 ho aiutato Maurizio Mantero in una storia di Zona X. L’anno successivo mi sono
trasferito a Genova per lavorare con Giancarlo Berardi che mi diede la
possibilità di entrare tra i disegnatori di Julia.
In quel periodo conobbi Enio Legisamon, il noto disegnatore
argentino, che è stato un maestro ma soprattutto un amico.
Nel 1999, sono rientrato a Roma e da allora ho iniziato
un’intensa attività lavorativa, con la quale ho ottenuto vari riconoscimenti.
Lavoro soprattutto di notte, in silenzio anche se durante il
giorno non faccio altro che pensare alle mie tavole, a nuove idee…forse per
questo sembro sempre con la testa tra le nuvole.
Dietro a ogni mia vignetta c’è passione e impegno, che credo
i miei lettori abbiano intuito.
Lavoro ancora con il vecchio metodo: carta, pennino e
pennello. Quando realizzo una tavola a fumetti, dopo aver fatto dei bozzetti,
uso le matite e infine ripasso a china. Spesso, quando lavoro, non mi accorgo
dello scorrere del tempo, cosa che credo accada a molti miei colleghi!
Per questo motivo, a coloro che vogliono avvicinarsi a
quest’attività, consiglio sempre di non stare con l’orologio in mano. Attualmente
insegno tecnica del fumetto presso l’Academy della Bugs comics (l’editore
romano che pubblica mensilmente Samuel
Stern)
Mi diverto molto quando scopro di essere un affermato giornalista perché confuso col mio omonimo, che spero prima o poi di poter conoscere
VALERIO PICCIONI (CARTOONIST)
"Comics are something that manages to
graphically represent everyone's dreams! "(Eiichirō Oda)
Valerio
Piccioni, born in 1967, is a well-known Roman artist.
After high
school, he attends the Medal School at the State “Zecca” and for some years he
dedicates himself to engraving.
He makes his
debut as a cartoonist in 1995, with an episode of "Max Living" and
two short stories for The Intrepid.
In 1996 he
moves to Genoa to work with Maurizio Mantero in an episode of Zone X, entitled
"The Secret of Magic".
After three
years, he returns to his hometown and begins to be part of the designers of
Julia - The Adventures of a Criminologist,a comic book series by Giancarlo
Berardi.
In 2016 he
publishes an entire story entitled "The Black Lake" on the Maxi Dylan
Dog 26.
In 2018 he
works on the volume “Zagor -Le origini” and since 2019 he has been making the
covers of the Samuel Stern series alongside Maurizio Di Vincenzo and Emiliano
Tanzillo.
Piccioni
currently collaborates for Dylan Dog with Maurizio Di Vincenzo.
His boards,
with those timeless characters, fascinate readers of all ages.
THE ARTIST TELLS HIMSELF
As a child I
enjoyed copying comics and loved reading the adventures of Ken Parker, a
legendary western character.
I remember
looking forward to the turn to be able to read the Captain America adventures,
after my older brother.
I started the
path as a designer in 1992, after having submitted some tests to Giancarlo
Caracuzzo of the Roman School of Comics, so that’s how I got two stories for
Intrepid.
In 1995 I
helped Maurizio Mantero in a story of Zone X. The following year I moved to
Genoa to work with Giancarlo Berardi who gave me the opportunity to join
Julia's designers.
At that time
I met Enio Legisamon, the well-known Argentine designer, who was a master but
above all a friend.
In 1999, I
returned to Rome and since then I have started an intense work activity, with
which I have obtained various awards.
I work
especially at night, in silence even if during the day I do nothing but think
about my tables, new ideas ... maybe that's why I always look like I'm with my
head in the clouds.
Behind all my
cartoons there is passion and commitment, which I believe my readers have
guessed.
I still work
with the old method: paper, nib and brush. When I make a comic board, after
making sketches, I use the pencils and finally I go back down to china. Often,
when I work, I do not notice the passage of time, which I believe happens to
many of my colleagues!
For this
reason, to those who want to get closer to this activity, I always advise not
to stand with the watch in hand. Currently I teach comic book technique at the
Academy of Bugs comics (the Roman publisher who publishes Samuel Stern monthly)
I have a lot of fun when I discover that I am an established journalist because I am confused with my namesake, which I hope to know sooner or later.
Julia 227, matita e china, 2017, (Il segreto di Stan) |
La guerra dei mondi, matita e china, 2017, collezione privata |
Samuel Stern , matita, 2019 (Cover n.1) |
Dylan Dog, matita e china 2021, collezione privata |
“Chi fa i fumetti asseconda il bambino che è in sé” (Valerio Piccioni)
"Who makes comics supports the child who is in himself"
(Valerio Piccioni)
Curato da/ Curated by Alessandra Bartomioli
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